Czy bieganie to sposób na długowieczność?

Szacowany czas czytania tekstu: 2 min.

Jakie korzyści niesie za sobą regularne bieganie? Jak często należy biegać by zobaczyć jakiekolwiek rezultaty? Czy w ogóle warto biegać? Jeśli wciąż szukasz motywacji do treningu biegowego, ten artykuł może Ci w tym pomóc.

Czy to prawda, że bieganie nie tylko może pomóc w utrzymaniu dobrej kondycji, ale jest też sposobem na długie i zdrowe życie? Temat wpływu biegania na organizm człowieka wciąż pozostawia wiele pytań.  Na te niewyjaśnione do tej pory pytania odpowiedź postanowili znaleźć naukowcy w przeglądzie zatytułowanym Is running associated with a lower risk of all-cause, cardiovascular and cancer mortality, and is the more the better? A systematic review and meta-analysis (pol. Czy bieganie wiąże się ze zmniejszeniem ogólnego wskaźnika śmiertelności, śmiertelności związanej z chorobami sercowo-naczyniowymi i nowotworami, i czy więcej znaczy lepiej? Systematyczny przegląd i metaanaliza).

CEL

Celem niniejszej analizy było zbadanie wpływu treningu biegowego, w tym jego częstotliwości i intensywności na ryzyko śmierci u osób starszych oraz śmierci związanej z chorobami sercowo-naczyniowymi i nowotworami.

METODY

W celu wykonania analizy naukowcy dokonali systematycznego przeglądu opublikowanych dotychczas badań naukowych, prezentacji oraz prac doktoranckich dostępnych w akademickich bazach danych. Naukowcy skupili się na badaniach związanych z trenowaniem joggingu/bieganiem oraz ryzyku śmierci, w tym śmierci związanej z chorobami sercowo-naczyniowymi i nowotworami.

Do analizy wybrano 14 kwalifikujących się badań, w których w sumie wzięło udział 232,149 uczestników. Zdrowie osób biorących udział w badaniach było obserwowane przez okres od 5.5 do 35 lat. W tym czasie zmarło 25,951 uczestników badania.

WYNIKI

Metaanaliza przeprowadzona przez autorów niniejszego badania wykazała, że zarówno kobiety jak i mężczyźni regularnie wykonujący trening biegowy są o 27% mniej narażeni na śmierć w stosunku do osób, które nie wykonują takiej aktywności fizycznej. W analizie zaznaczono także, że osoby wykonujące aktywność fizyczną polegającą na bieganiu są o 30% mniej narażone na śmierć z powodu chorób sercowo-naczyniowych i o 23% mniej narażone na śmierć z powodu nowotworów w porównaniu do osób, które nie wykonują treningów biegowych.

Analiza nie wykazała znaczących różnic biegu ze względu na częstotliwość, długość i tempo biegu mierzonych w skali tygodniowej na korzyści zdrowotne. Według naukowców oznacza to, że nawet krótkie i lekkie pod względem intensywności jednostki treningu biegowego mogą wciąż mieć ogromne korzyści na ogólne zdrowie i wydłużenie życia. Tym samym oznacza to, że naukowcy nie znaleźli zmiennych, które mogłyby wskazywać na to, że częstsze i bardziej intensywne treningi biegowe mają jeszcze bardziej prozdrowotny efekt. Należy jednak pamiętać, że zasób badań poddanych analizie był ograniczony, co jednocześnie nie pozwala na jednoznaczne potwierdzenie lub obalenie niniejszej teorii. Tym samym, istnieje prawdopodobieństwo, że zwiększenie intensywności i częstotliwości treningów biegowych mogłoby jeszcze bardziej obniżyć ryzyko śmieci. W celu udowodnienia tej teorii konieczne jest jednak przeprowadzenie dalszych bardziej szczegółowych badań.

Naukowcy są jednak zgodni, że wdrożenie wśród ludzi treningów biegowych, nawet takich o minimalnej intensywności i długości, mogłoby w znacznym stopniu poprawić ogólne zdrowe i żywotność populacji.

WNIOSKI

Niniejszy przegląd udowadnia, że trening biegowy wykonywany zaledwie raz w tygodniu jest w stanie wydłużyć jakość i długość życia.

Izabela Bartosiewicz

Ukończyłam Japonistykę i Etnolingwistykę nabywając umiejętności z języków angielskiego, japońskiego, włoskiego, komunikacji interkulturowej i tłumaczeń. Sport był zawsze istotną częścią mojego życia. Jako stypendystka rządu japońskiego, przez rok prowadziłam badania nad językiem piłkarskim na Uniwersytecie Kyoto Sangyo. Obecnie większość czasu przebywam w Korei Południowej, gdzie zdobywam kolejne doświadczenia językowe i kulturowe. Prowadzę portal www.speaksporty.pl, na którym dzielę się praktycznymi materiałami wspierającymi sportowców i trenerów w nauce języka angielskiego.

Dodaj komentarz