Siedzący tryb życia w czasie pandemii

Szacowany czas czytania tekstu: 4 min.

Konieczność zapobiegania rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19 doprowadziła do wprowadzenia na całym świecie niespotykanych do tej pory obostrzeń. Wprowadzenie dystansu społecznego spowodowało ogromne zmiany w codziennym funkcjonowaniu większości osób, w tym w interakcjach z innymi ludźmi oraz zwyczajach aktywności fizycznej [1]. Specjaliści twierdzą, że zmiany te mogą powodować zarówno krótkoterminowe jak i długoterminowe konsekwencje wpływające na zdrowie psychiczne jak i fizyczne [2] [3].

Naukowcy postanowili przeanalizować, w jakim stopniu okres pandemii i lockdownu wpływa na poziom naszej aktywności fizycznej oraz styl życia. Szczegółowe wyniki badania przedstawiono w publikacji Joint Prevalence of Physical Activity and Sitting Time during COVID-19 Among US Adults in April 2020.

CEL

Badanie miało na celu oszacowanie wpływ okresu pandemii na zmiany w poziomie aktywności fizycznej oraz trybu życia populacji.

METODY BADANIA

Materiały do publikacji zebrane zostały na podstawie dwóch niezależnych badań przeprowadzonych wśród mieszkańców Stanów Zjednoczonych w okresie od kwietnia do maja 2020 roku. W badaniu udział wzięło 5,036 osób po 18 roku życia. Materiały zgromadzone zostały w formie ankiet traktujących o czasie i rodzaju aktywności fizycznej, średnim czasie spędzonym w pozycji siedzącej oraz zmianach w sposobie funkcjonowania spowodowanych pandemią.

W celu oszacowania czasu siedzącego trybu życia uczestnicy zostali podzieleni na 4 grupy ze względu na deklarowany czas spędzony w pozycji siedzącej: od 0 do 4 godzin, od 4 do 6 godzin, od 6 do 8 godzin, oraz ponad 8 godzin dziennie. Czas aktywności fizycznej oszacowany został na podstawie deklarowanego czasu umiarkowanej aktywności fizycznej lub jego dwukrotności dla intensywnego treningu fizycznego. Uczestnicy zostali podzieleni na 4 grupy ze względu na czas wykonywanej aktywności fizycznej: 0 minut (osoby nieaktywne fizycznie), 1-150 minut dziennie (osoby wykonujące niewystarczającą aktywność fizyczną), 150-300 minut dziennie (osoby wykonujące wystarczającą aktywność fizyczną) oraz 300 minut dziennie (osoby bardzo aktywne).

WYNIKI

Wyniki badania wykazały, że statystycznie aż 42,6% osób spędza w pozycji siedzącej średnio 8 godzin dziennie. 72,5% badanych zadeklarowało jednak wystarczającą aktywność fizyczną (150-300 minut umiarkowanych ćwiczeń fizycznych) lub większą aktywność (ponad 300 minut).

Nie odnotowano różnicy w stosunku czasu spędzonego w pozycji siedzącej do aktywności fizycznej między osobami różnych płci. Naukowcy zauważyli jednak, że osoby młode (18-34 lat) zadeklarowały mniejszą aktywność fizyczną oraz dłuższy czas spędzany w pozycji siedzącej w porównaniu do osób z pozostałych grup wiekowych.

W porównaniu do podobnych badań przeprowadzonych w latach 2015-2016 [4] obecnie, w okresie pandemii, znacznie więcej osób spędza czas w pozycji siedzącej. W latach 2015-2016 zaledwie 25.7% osób zadeklarowało ponad 8 godzinny czas spędzony w pozycji siedzącej. W roku 2020 liczba ta wzrosła aż do 42.6%.

Co ciekawe w latach 2015-2016 statystycznie zaledwie 25.2% osób wykonywało wystarczającą ilość aktywności fizycznej. W badaniu przeprowadzonym w 2020 roku liczba ta wzrosła aż do 61.6%. Naukowcy podkreślają, że większość osób deklarujących wykonywanie wystarczającej ilości aktywności fizycznej spędza w pozycji siedzącej ponad 8 godzin dziennie.

Na pogorszenie stylu życia bez wątpienia wpływ miały zmiany spowodowane obostrzeniami związanymi z pandemią koronawirusa. Spośród wielu wyróżnić można wprowadzenie możliwości pracy z domu, zmniejszenie możliwości spotkań z innymi ludźmi oraz ograniczenie rozrywek. 

Najbardziej niepokojąca okazuje się grupa osób młodych, wśród których zdecydowana większość zadeklarowała, że w pozycji siedzącej spędza ponad 8 godzin dziennie. Ponadto osoby te nie wykonują wystarczającej ilości ćwiczeń fizycznych. Wyniki te potwierdza także badanie przeprowadzone w 2020 roku w Wielkiej Brytanii [5].

Siedzący tryb życia może przyczynić się do zwiększenia ryzyka śmierci niezależnie od wykonywanej aktywności fizycznej [6]. W związku z tym zwiększenie czasu spędzanego w pozycji siedzącej do ponad 8 godzin dziennie podczas pandemii jest wyjątkowo niepokojące. Dzieje się tak zarówno ze względu na negatywne skutki na zdrowie fizyczne jak i psychiczne. Siedzący tryb życia może także prowadzić do ogólnego pogorszenia kondycji zdrowotnej [7]. Warto także zaznaczyć, że siedzący tryb życia może zwiększyć prawdopodobieństwo hospitalizacji spowodowanej zachorowaniem na COVID-19 [8].

WNIOSKI

Badanie dowiodło, że sytuacja związana z pandemią koronawirusa doprowadziła do statystycznego zwiększenia czasu spędzanego w pozycji siedzącej wśród osób dorosłych. Bez wątpienia siedzący tryb życia ma znaczący wpływ na pogorszenie stanu zdrowia psychicznego i fizycznego [9] [10]. W związku z tym, zmiany prowadzące do ograniczenia czasu spędzonego w pozycji siedzącej może przynieść ogromne korzyści w szczególności w tak trudnym dla nas okresie jakim jest pandemia.

Komentarz od specjalisty:

Diana Wiśniewska

IG: @fit.dianne

trener personalny

Obecna sytuacja na świecie i obostrzenia z nią związane ograniczają nam możliwość podejmowania spontanicznej aktywności fizycznej przez co niestety, jak pokazują badania coraz więcej czasu spędzamy w pozycji siedzącej. Czy istnieje idealna pozycja w pozycji siedzącej? Pewnie tak, ale z pewnością utrzymywanie tej pozycji przez 8h nie będzie miało nic wspólnego ze zdrowiem. Jesteśmy stworzeni do ruchu i praca biurowa tego nie zmieni. Jeśli pracujesz każdego dnia przy komputerze zmieniaj co jakiś czas pozycję, rób przerwy na przeciąganie się. Już podczas pracy warto zadbać o mobilność bioder, kolan, stawów skokowych. Zastosuj takie ćwiczenia jak siad 90/90, głęboki przysiad, siad prosty (i wiele innych). Godzinny trening po całym dniu pracy to wciąż niewiele, dlatego w ciągu dnia wstań od biurka co godzinę i wykonaj kilka ruchów. Te kilka minut może znacznie poprawić Twoje samopoczucie.

źródła:

Meyer, Jacob & Herring, Matthew & McDowell, Cillian & Lansing, Jeni & Brower, Cassandra & Schuch, Felipe & Smith, Lee & Tully, Mark & Martin, Joel & Caswell, Shane & Cortes, Nelson & Boolani, Ali. (2020). Joint Prevalence of Physical Activity and Sitting Time during COVID-19 Among US Adults. Preventive Medicine Reports. 10.1016/j.pmedr.2020.101256.

Czy są tu z nami Trenerzy personalni?

Serdecznie zapraszamy do grupy na Facebook’u Trenerzy Bardzo Personalni.
Znajdziesz tam praktyczne wskazówki, które wzniosą Twoje kompetencje trenerskie na wyższy poziom. Razem z trenerami Krystianem Kaczmarkiem i Błażejem Wesołowskim dzielimy się doświadczeniem i wiedzą zarówno dotyczącą warsztatu jak i biznesu trenera. Dołącz do nas jeśli chcesz rozwijać się pod okiem specjalistów 🙂

Izabela Bartosiewicz

Ukończyłam Japonistykę i Etnolingwistykę nabywając umiejętności z języków angielskiego, japońskiego, włoskiego, komunikacji interkulturowej i tłumaczeń. Sport był zawsze istotną częścią mojego życia. Jako stypendystka rządu japońskiego, przez rok prowadziłam badania nad językiem piłkarskim na Uniwersytecie Kyoto Sangyo. Obecnie większość czasu przebywam w Korei Południowej, gdzie zdobywam kolejne doświadczenia językowe i kulturowe. Prowadzę portal www.speaksporty.pl, na którym dzielę się praktycznymi materiałami wspierającymi sportowców i trenerów w nauce języka angielskiego.

Dodaj komentarz